Hvad søger du?

Ting du skal huske ved ansættelse af nye medarbejdere

Tjekliste over ting du skal huske ved ansættelse af nye medarbejdere

Alt afhængigt af hvilken medarbejdergruppe ansættelsen vedrører, skal der indhentes en række informationer. Derudover skal skemaer vedr. ansættelsen udfyldes og underskrives, samt fremsendes til lønteamet. Ovenstående tjekliste kan du med fordel benytte som huskeseddel ved ansættelser.

NB: Ved løntilskud – se ”Tjekliste – Løntilskud”. Du finder denne samt ovenstående tjekliste og øvrige skemaer, vejledninger og huskelister her.

Dokumentation

Ansøgning  Straffeattest, ved alle ansættelser (skal være fremvist for leder) Børneattest, ved ansættelser hvor medarbejder skal omgås børn (skal være fremvist for leder) Autorisationsdokumentation forevises (v. sundheds-personale) Kørekort forevises evt. Leder skal se originale uddannelsesbeviser, en kopi vedlægges ansættelsesskema Referencer Dokumentation for anciennitet

Skemaer

Ansættelsesskema (herunder IT adgange)  Lønindplaceringsskema - nyansættelse, skal underskrives af TR eller fagforening, hvis TR ikke har den nødvendige kompetence. Fagforening skal modtage kopi af skemaet – gælder også fremadrettet ved ændringer i indplacerings-skema for en medarbejder 

Oprettelse i evt. øvrige systemer

På nogle driftssteder benyttes udover KMD Opus også øvrige decentrale systemer. Her er det vigtigt, at data på medarbejderen også indtastes, samt at disse data kontrolleres.   Medarbejder oprettes i PDC Vagtplan (primært hjemmeplejen og plejehjem Dialog (Wintid) (Rådhuset) Trio Tjenestetid (primært skoler, dog ikke alle) Mødetidsplan oprettes i Rollebaseret Indgang (KMD Opus) Medarbejder får udleveret effekter (tlf., pc, kort, mm.)

Materiale til lønteamet

Følgende materiale sendes til lønteamet på rette mailkonto (se Tjekliste: Mailgruppering i lønteamet: Ansøgning Lønindplaceringsskema - nyansættelse Ansættelsesskema Uddannelsesbeviser Note om OK til (ren) straffeattest (selve attesten skal ikke sendes men returneres) Note om OK til børneattest (selve attesten skal ikke sendes men returneres) Dokumentation for anciennitet  Leder skal være cc: på mailen

Særligt vedr. ansættelse af Timelønnede

Ansatte med en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på under 8 timer skal overgå til månedsløn, forudsat at de er ansat for mere end 1 måned (mere end 30 dage). Dvs. at alle varigt ansatte timelønnede skal følge samme vilkår som månedslønnede i tilsvarende stillinger, hvis ansættelsen er aftalt til at vare mere end 1 måned.

Med andre ord vil det fremover kun være ansatte med en beskæftigelse på højst 1 måned (dvs. ikke mere end 30 dage), herunder tilkaldevikarer, der kan ansættes på timeløn.

Efter overførsel til månedsløn vil den ansatte fremover også optjene anciennitet fx i forhold til kvalifikationstrin mv. (beskæftigelsesanciennitet), opsigelsesvarsel mv.

Tjek desuden særskilt, at en kommende medarbejder ikke er ansat i anden stilling I Ishøj Kommune, som kan betyde at vedkommende får mere end 37 timers ugentlig ansættelse!

Adgangskort til Rådhuset

Hvis din medarbejder skal bruge et adgangskort til Rådhuset, skal du som leder sende en mail til Borgerservice (borger@ishoj.dk) med medarbejderens navn, cpr.nr., ansættelsessted og ansættelsesdato.
Kortet afhentes i Borgerservice.

Senest opdateret 3. juli 2017