Hvad søger du?

Bogføring - roller og svar

Nedenfor får du et overblik over de roller og ansvarsområder, der er involveret i forbindelse med bogføring.

Adm. medarbejder

Som adm. medarbejder er du ansvarlig for at:

  • Assistere driftsstedets medarbejdere med spørgsmål omkring deres indtastning af variable lønydelser
  • Sikre at korrekt omkostningssted (LOS-kode) anføres på nye medarbejdere (anføres på ansættelsesskema) + lønindplaceringsskema

Leder

Som leder er du ansvarlig for at:

  • Kontrollere at driftsstedets indberetninger til lønteamet er korrekte (lederen har det overordnede ansvar)
  • Kontrollere korrektheden i anførslen af omkostningssted på indsendte skemaer vedr. nye medarbejdere
  • Lønteamet orienteres om eventuelle ændringer i medarbejderstamdata
  • Medarbejdere på driftsstedet indberetter variable lønydelser rettidigt og korrekt

NB: På mindre driftssteder vil lederen ofte også udfylde den adm. medarbejderrolle

Lønkonsulent

Som lønkonsulent er du ansvarlig for at:

  • Foretage lønudbetaling og evt. aperiodiske lønkørsler
  • Sikre, at korrekt driftstedet (LOS-kode) er anført på diverse bilag modtaget fra driftssteder, fx ved ansættelser
  • Omfordele løn, eksempelvis når en medarbejders løn skal fordeles ml. flere omkostningssteder
  • Foretage omposteringer i forbindelse med fejlrettelse
  • Oprette udgiftsbilag på maksbeløb til kontrol (når medarbejder skal have udbetalt over 75.000 kr.)
  • Fordele modtagne refusioner (fx sygedagpenge) ud på korrekte driftssteder

Øvrige roller

Økonomimedarbejder:

  • Bogføre modtagne udgiftsbilag

Senest opdateret 9. august 2016