Hvad søger du?

Kontrol (1 af 3)

Kontroller hjælper til at sikre et ensartet niveau i lønprocessen i kommunen, sikrer korrekt dataregistrering og dermed lønudbetaling, samt mindske mængden af fejl.

Ansættelse:

  • Der skal laves en simuleret lønseddel på alle nyansatte. Det er ikke et krav at denne lønseddel gemmes. Kontrollen laves af den lønkonsulent, som foretager oprettelsen.
  • Centralt vil der 2 gange årligt blive lavet en kontrol af 5% af de nyansatte månedslønnede medarbejdere og 3 stk. nyansatte timelønnede medarbejdere (pr. halvår).  Kontrollen skal dokumenteres i forhold til hvem, som er gennemgået, hvad resultatet er, og hvis der er fejl, hvad er der gjort ved fejlen, samt hvem der har udført kontrollen og hvornår er kontrollen udført. Kontrollen udføres jf. særskilt tjekskema. Dokumentationen kan arkiveres i papirformat eller elektronisk. Kontrollen udføres af en anden lønkonsulent end den, som har foretaget den oprindelige oprettelse.
  • I forbindelse med "ansættelse" af et Nyt Byråd (ved starten af en ny byrådsperiode efter afholdt kommunalvalg), skal der aftales en særskilt kontrol med kommunens eksterne revision om, at sikre korrekt indplacering ift. de hverv, byrådsmedlemmerne måtte have fået tildelt - herunder ift. pct.-del af borgmestervederlaget.

Stamdata

  • På alle ændringer af stamdata skal der laves en simuleret lønseddel. Det er ikke et krav, at denne lønseddel gemmes. Kontrollen laves af den lønkonsulent, som foretager oprettelsen

Variable lønydelser

Variable lønydelser kontrolleres på følgende måde:

  1. I forbindelse med kommunens årlige egne stikprøvevise eftersyn af de enkelte driftssteder vil det være et punkt at kontrollere, at der er dokumentation for variable lønydelser samt at inddata er lig uddata. Kontrollen udføres af en økonomimedarbejder
  2. Kommunen vil hvert år lave nogle temakontroller på variable lønydelser. Kontrollen skal dokumenteres i forhold til, hvem som er gennemgået, hvad resultatet er, hvis der er fejl, hvad der er gjort ved fejlen, samt hvem der har lavet kontrollen og hvornår er kontrollen udført. Dokumentationen kan arkiveres i papirformat eller elektronisk. Kontrollen udføres af en lønkonsulent

Senest opdateret 8. august 2017