Inden en afskedigelse foretages, har HR rollen som sparringspartner og rådgiver for lederen. Det er en HR-medarbejder som sammen med lederen holder en tjenstlig samtale/ Sygefraværs-samtale med medarbejderen.
HR sender brev om ‘påtænkt afsked’ til medarbejder, med kopi til leder og lønteamet. Efter endt høringsfase, sender HR afskedsbrev til medarbejderen, kopi sendes til leder, lønteamet og til fagforening.
Roller: Leder, HR-medarbejder.
Hvornår: Løbende, men efter gældende tidsfrister for fratrædelsesperioden.
Leder eller adm. medarbejder udfylder fratrædelsesskema, når lederen har modtaget selve afskedsbrevet.
Roller: Leder, Adm. medarbejder.
Hvornår: Hurtigst muligt efter modtagelse af afskedsbrevet, dog senest inden indberetningsfrist for sidste lønkørsel.
Lønkonsulenten ‘fratræder’, pba. modtagne skemaer, medarbejderen i systemet. Derudover orienteres IT, så diverse adgange, licenser, mail mv. kan lukkes ned.
Roller: Lønkonsulent, IT-medarbejder.
Hvornår: Umiddelbart efter opsigelsen er modtaget.
Senest opdateret 9. august 2016