Hvad søger du?

Guideline til håndtering af vold og trusler om vold

En praktisk guide med relevante redskaber til håndtering af aktuelle tilfælde af vold og trusler.

Ishøj Kommune har en målsætning om, at alle ansatte sikres størst mulig tryghed på arbejdspladsen. Derfor er der blandt andet udarbejdet en Guideline til håndtering af vold og trusler om vold. 

Guidelinen skal ses som et opslagsværk og et bilag til vores overordnede personalepolitiske retningslinje – en praktisk guide med relevante redskaber til håndtering af aktuelle tilfælde af vold og trusler.

Se opslagsværket 'Guideline til håndtering af vold og trusler om vold' 

Vi har også udvalgt enkelte temaer og redskaber, som du kan læse herunder:

Lyn-guide

Sådan kan voldelige episoder forebygges:

  • Brug de konflikthåndteringsværktøjer du har lært.
  • Hjælp din kollega – vær opmærksom og synlig.
  • Undgå at ekspedere borgere på gangene.
  • Hold flugtvejene frie.

Sørg så vidt muligt for:

  • At borgeren føler sig velkommen og forstået (jf. ”god adfærd”).
  • At du har tid til at lytte og forklare.
  • At dit sprog er almindeligt, forståeligt dansk – undgå bureaukratisprog.
  • At borgeren vejledes om, hvad der kræves af oplysninger og dokumentation.

Har borgeren bestilt tid, kan du sørge for:

  • At borgeren undgår at vente.
  • At borgeren får besked, hvis der er ventetid.

Hvis du oplever vold eller trusler om vold:

Hvis en situation udvikler sig, og du føler dig truet, kan du:

  • Afbryde sagsbehandlingen.
  • Tilkalde centervagten ved at trykke på overfaldstryk eller ringe 28 88 09 01
  • Tilkalde politiet på tlf.nr.: 112

Efterfølgende:

  • Anmelde alle tilfælde af trusler eller vold til din leder.
  • Få hjælp efterfølgende hos Falck Healthcare på telefonnr.: 70 10 20 12
  • Få din leder eller AMR til at anmelde sagen i InsuBiz (husk at udfylde ”krænkelsesskemaet”).

Sproglig nedtrapning

•    Tag ansvar for at trappe konflikten ned.
•    Prøv at nå til gensidig forståelse.
•    Fokuser på mulige løsninger.
•    Vær lydhør over for den andens synspunkt.
•    Gå til emnet og personen uden fordomme.
•    Konkretiser egne udsagn med eksempler.
•    Tal roligt – og lad den anden tale ud.
•    Brug imødekommende kropssprog: Se på den anden, nik anerkendende, hold armene åbne osv. 
 

Gode råd til kollegial førstehjælp

•    Vis omsorg, forståelse og giv beskyttelse.
•    Skab tryghed og ro.
•    Vurder, om det er passende med fysisk kontakt.
•    Find den voldsramtes behov og følg dem.
•    Giv plads til pauser og gråd.
•    Lyt, spørg, snak igennem.
•    Spørg evt. til faktuelle ting i situationen.
•    Imødegå selvbebrejdelser.
•    Undgå at give skyld.
•    Undgå at bagatellisere.
•    Undgå at give gode råd.
•    Følg den ramte til skadestuen, hvis det er påkrævet.
•    Følg den ramte hjem, og sørg for, at vedkommende ikke er alene.
•    Hjælp til med praktiske ting: Indkøb, børneafhentning, aflysning af aftaler mv.
 

Definitioner af vold

Voldsbegrebet dækker over episoder, hvor ansatte trues, krænkes, chikaneres eller overfaldes i forbindelse med arbejdets udførelse. Det vil altid være den enkelte medarbejders egen oplevelse af handlingen, der er afgørende og bør respekteres.

Vold kan være af både fysisk og psykisk karakter:

Fysisk vold er en handling, som forvolder skade på en ansat fx: overfald, kvælningsforsøg, knivstik, spark, slag, skub, benspænd, fastholdelse, kast med genstande, niv, bid, krads eller spyt.

Psykisk vold er trusler om vold og anden krænkende adfærd fx: hån, ydmygelser, krænkelser, chikane mod en ansat eller dennes familie, trusler på livet, trusler om hærværk mod arbejdspladsen, trusler der vedrører medarbejderens familie eller trusler, der vedrører medarbejderens ejendele.

Håndtering af trusler og chikane via de sociale medier

Vejledning

Facebook og andre sociale medier er for nogle en del af arbejdslivet og for mange en del af privatlivet. Derfor er sociale medier også blevet platforme, hvor arbejde og privatliv kan flyde sammen. Nogle er på Facebook venner med chef og kolleger, nogle med borgere på arbejdspladsen, andre er medlem af grupper hvor arbejds- og privatliv kan blive koblet sammen.

Sociale medier kan for nogle brugere give udslag i en hård/upassende adfærd/tone. Nogle medarbejdere udsættes desværre for chikane eller trusler via de sociale medier. Derfor har vi udarbejdet en vejledning, der kan hjælpe med at forebygge og håndtere disse tilfælde.

Formål

Vejledningen skal ses som

  • en hjælp til håndtering af medarbejderes brug af sociale medier (særligt i forhold til forebyggelse af chikane og trusler).
  • en konkret vejledning til håndtering af chikane og trusler på sociale medier. 

Forebyggelse

Det er vigtigt, at der udarbejdes en lokal vejledning på de arbejdspladser, hvor risikoen for chikane og trusler på sociale medier er høj. Arbejdet med en lokal vejledning drøftes i Lokal-MED eller på personalemøder med status af Lokal-MED.

Ingen sagsbehandling via sociale medier

Generelt sagsbehandles der ikke, eller på anden vis gives svar på personfølsomme sager via sociale medier. Spørgsmål, kommentarer mv. der kræver sagsbehandling, vil altid skulle henvises til det relevante center/stab/driftssted eller fagperson. Dette kan i sig selv forebygge visse tilfælde af chikane eller trusler på sociale medier.

Lokal vejledning

En lokal vejledning kan indeholde følgende elementer:

  • Regelsæt for brugerne af de sociale medier.
  • Aftaler for brug af sociale medier mellem ansatte, kolleger, borgere mv.
  • Definitionen på chikane hos os.
  • Vejledning i hvordan chikane eller trusler dokumenteres.
  • Hvilke krænkertyper er særlig relevante for os?
  • Håndtering af chikane eller trusler hos.

Regelsæt for brugere

Regelsæt for brugere redegør for ordensreglerne og uacceptabel adfærd – og for den sociale profils begrænsninger. Dette kan eksempelvis være:

  • At opslag der er injurierende, racistiske eller på anden måde i strid med loven vil blive slettet uden varsel.
  • At brugere ikke skal lave opslag eller kommentarer, der indeholder personfølsomme oplysninger om sig selv eller andre. Personfølsomme oplysninger slettes uden varsel.

Regelsættet skal sikre en god tone og forebygge, at der overskrides grænser. Det er sandsynligt, at brugerne ikke læser regelsættet, men det vil være et centralt værktøj, Ishøj Kommune kan henvise til, herunder at legitimere eventuelle slettede opslag eller blokerede brugere.

Aftaler for brug af sociale medier mellem ansatte, kolleger, borgere mv. 

Den lokale vejledning kan ligeledes inkludere en guide til, hvordan en ansats private profils venskab med kolleger, forældre og elever eller lign. håndteres. Guiden kan indeholde følgende vejledninger:

  • Venneanmodninger: Hvordan håndteres disse hos os? Måske skal der være en regel om, at det er OK at afvise online-venskaber med ledende medarbejdere eller kolleger på sociale medier som Facebook. Hvis ikke, kan der henstilles til, at det kan være en god idé, at tænke sig godt om inden der siges ja til en venneanmodning, der har tilknytning til arbejdspladsen. Er der fra arbejdspladsen formuleret regler for venskaber på sociale medier skal disse overholdes. 
  • Privat profil eller offentlig profil: Hvis det er ønskeligt at benytte de sociale medier i en arbejdsmæssig sammenhæng på jeres arbejdsplads, kan man overveje at oprette en offentlig profil. Dette for at beskytte medarbejderne.
  • Deltagelse i debat – tavshedspligt og ytringsfrihed: 
  • Medarbejdere skal altid overholde deres tavshedspligt. 
  • Det er dog også en grundlovssikret ret at have ytringsfrihed, MEN som kommunalt ansat skal du altid præcisere, at du udtaler dig på egne vegne, hvis der er risiko for at udtalelsen kan opfattes som udtryk for arbejdsgiverens synspunkter uden at være det.

Deltages der i en debat på de sociale medier, er det derfor vigtigt at gøre sig selv og andre det klart, hvorvidt der deltages som privatperson eller som repræsentant for arbejdspladsen. 

Det kan aftales, at negative kommentarer fra 3. part om arbejdspladsen altid bliver besvaret af ledelsen/den offentlige profil og aldrig af medarbejderes egne profiler. 

  • Beskyttelse af medarbejdernes private oplysninger: Der udleveres aldrig private mailadresse, telefonnumre mv.

Kursus i konflikthåndtering

Konflikter er uundgåelige. Men når de opstår, er det godt at vide, hvordan de kan løses.

Det kan du lære på et kursus i konflikthåndtering. I Ishøj tilbyder HR forskellige typer konfliktkurser, som er tilpasset efter hvilken slags situationer, som medarbejderne kan blive udsat for.

Kontakt Gitte Manuela Naundrup fra HR på telefon 4357 7238 eller mail gmn@ishoj.dk

I denne video fra Branche Fællesskabet for Arbejdsmiljø kan du se eksempler på forskellige situationer, der kan opstå på arbejdspladsen og i mødet med borgeren.

Vedhæftede filer

Senest opdateret 22. januar 2019