Nedenfor finder du en række modeller, du kan bruge til afholdelse af MUS/LUS. Der er instruktion til, hvordan modellen skal gennemføres samt link til understøttende materialer.
Model 1,2 og 3 tager udgangspunkt i de tre bærende elementer fra Grundlag for Lederskab og Følgeskab:
Du stiller medarbejderen nogle refleksionsspørgsmål om emnet, og kan bruge et postkort om det valgte emne som forberedelse og/eller understøttende materiale i samtalen. Det er simple øvelser, der alle egner sig til walk and talk. Postkort kan printes fra Uglen eller hentes hos HR på rådhuset, etage 7.
Model 4 er bygget op omkring samtalekort, der tager udgangspunkt i seks forskellige emner, der alle er vigtige faktorer for trivsel og arbejdsglæde. Der lægges her vægt på at både medarbejder og leder skal bidrage for at lykkes. Samtalekort kan printes fra Uglen eller hentes hos HR på rådhuset, etage 7.
Model 5 fokuserer på medarbejderens kompetencer, medarbejderens passion og organisationens behov. Teorien bag denne model fortæller, at vi opnår den største arbejdsglæde, hvis medarbejderens opgaver matcher både medarbejderens kompetencer og passion og organisationens behov.
Model 6 er bygget op omkring et dialogkort, hvor spørgsmålene har fokus på fastsættelse af mål og konkrete tiltag, der kan bidrage til at medarbejderen når de fastsatte mål. Der er også fokus på opfølgning og dokumentation af målene.
Øvelsen handler om de fire perspektiver, vi skal have med i vores opgaveløsning, og du skal tage udgangspunkt i det postkort, der handler om "Vores opgaveløsning i fire perspektiver"
Tag udgangspunkt i postkortet, og bed medarbejderen forholde sig til følgende spørgsmål:
Postkort kan eventuelt uddeles til medarbejderen forud for samtalen i forbindelse med invitationen.
Postkort kan printes her eller hentes hos Center for Ledelse og Strategi, rådhuset, etage 7.
Øvelsen handler om lederskab og følgeskab, og du tager udgangspunkt i postkortet med samme overskrift.
Formålet med øvelsen er at få sat gang i nogle refleksioner over pointerne om lederskab og følgeskab fra Grundlag for Lederskab og Følgeskab. Både for leder og medarbejder.
Tag udgangspunkt i postkortet, og bed medarbejderen forholde sig til følgende spørgsmål:
Postkort kan eventuelt uddeles til medarbejderen forud for samtalen i forbindelse med invitationen.
Postkortet kan printes her eller hentes hos Center for Ledelse og Strategi, rådhuset, etage 7.
Formålet med øvelsen er, at medarbejderen får kortlagt sit landskab af kollegaer, ledere, samarbejdspartnere og at I sammen bliver klogere på, hvordan dette landskab ser ud, og kan udvikles.
Øvelsen fungerer bedst med forberedelse før samtalen.
Før samtalen beder du din medarbejder udfylde sit personlige landkort. Skabelonen til dette finder du her.
Medarbejderen medbringer det udfyldte landkort, og I har en snak ud fra det.
Hav evt. postkort med ”Ledelse hele vejen rundt” liggende synligt fremme under samtalen.
Som instruks til medarbejderen kan du skrive følgende:
Postkort kan printes her eller hentes hos Center for Ledelse og Strategi, rådhuset, etage 7.
Modellen for denne MUS/LUS er bygget op omkring samtalekort, der tager udgangspunkt i seks forskellige emner, der alle er vigtige faktorer for trivsel og arbejdsglæde. Der lægges her vægt på at både medarbejder og leder skal bidrage for at lykkes. Denne øvelse kan hjælpe med at komme tættere på medarbejderens styrker og svagheder indenfor de valgte emner.
Til denne form for MUS-samtale skal du bruge et antal samtalekort, som du kan tage med til samtalen, som kan foregå udendørs eller indendørs.
Hvert samtalekort anslår et tema indenfor trivsel og arbejdsglæde.
De seks temaer på samtalekortene er:
Samtaleformen lægger op til, at I sætter tid af til opfølgning efter samtalen.
Før samtalen kan du vise din medarbejder de seks temaer, og I kan sammen vælge hvilke temaer, der er vigtigst for jer. Typisk vil fire temaer være passende til en samtale på 2 timer.
Vis de valgte kort til medarbejderen, og lad hende/ham vælge det kort I skal starte med.
Når I har været godt rundt om temaet, finder I et sted at sidde så medarbejderen kan udfylde spørgsmålene på bagsiden. I kan også drøfte alle fire kort, og herefter sætte jer og udfylde alle fire bagsider.
Aftal hvordan og hvornår I følger op på det, der kommer frem under samtalen.
Sæt et møde i kalenderen, så du er sikker på, at der bliver fulgt op.
Du kan printe postkortene her - sørg for at printe to-sidet. Du kan også hente postkortene hos Center for Ledelse og Strategi, rådhuset, etage 7.
Samtalekort - Samarbejde og Relationer
Samtalekort - Motivation og Trivsel
Denne samtaleform fokuserer på medarbejderens kompetencer, medarbejderens passion og organisationens behov. Teorien bag denne model fortæller, at vi opnår den største arbejdsglæde, hvis medarbejderens opgaver matcher både medarbejderens kompetencer og passion og organisationens behov. Med denne øvelse kan du udfordre din medarbejder på, hvornår og hvordan dette match er tilstede i nuværende og fremtidig opgaveløsning. Der er fokus på opgaveløsningen, men i høj grad også medarbejderens egen motivation.
Du skal bruge et visuelt materiale, der viser forskellige kombinationer mellem behov, kompetence og passion. Der er fire kombinationer i alt:
Hver af kombinationerne fortæller noget om de typer af opgaver, medarbejderen kan have i større eller mindre omfang. Det er formålet med samtalen, at udfordre medarbejderen på, hvilke typer opgaver han/hun har, og hvordan I sammen kan få flest mulige ”sweetspots”.
Print plancherne, der illustrerer de forskellige kombinationer.
Start samtalen med at forklare medarbejderen om tankerne bag modellen, og begrund evt. hvorfor du har valgt denne MUS-model. Tal ud fra det visuelle materiale, og forklar de forskellige kombinationer.
Fælles for alle kombinationerne er, at I skal overveje, hvilke prioriteringer, I vil foretage. I kan stille jer selv spørgsmålene ”hvad kan vi gøre anderledes?”, ”hvad kan vi gøre mere af?” og ”Er der noget vi skal stoppe med at gøre?”
Aftal hvordan og hvornår I følger op på de ønskede mål for opgaveløsningen.
Samtalen tager udgangspunkt i et dialogkort. Dialogkortet er inspireret af en model som bruges i dialogen med skolerne om opfølgning på resultaterne i skolernes kvalitetsrapporter.
Til denne samtale skal du bruge dialogkortet, som tager udgangspunkt i medarbejderens/lederens egne mål og ideer til, hvad der skal til for at nå i mål. Samtidig indeholder dialogkortet et fokus på, hvordan det kan dokumenteres, om målet er nået.
Brugen af dialogkortet kræver en del forberedelse fra medarbejderens/lederens side og er bedst egnet til dialog med medarbejdere og ledere, der har en høj grad af selvledelse i sit arbejde.
Før samtalen printer du dialogkortet og beder medarbejder/leder om at udfylde kortet forud for samtalen. De spørgsmål, der er styrende for samtalen, står alle sammen på dialogkortet.
Her kan du læse en guide til, hvad du skal være opmærksom på, når du skal planlægge og afholde MUS/LUS. Guiden indeholder en beskrivelse af faserne før, under og efter samtalen, og herunder hvad der er dit ansvar som leder.
Senest opdateret 28. september 2018