Hvad søger du?

MUS/LUS

Materiale til afholdelse af MUS/LUS.

Nedenfor finder du en række modeller, du kan bruge til afholdelse af MUS/LUS. Der er instruktion til, hvordan modellen skal gennemføres samt link til understøttende materialer.

Lidt om modellerne:

Model 1,2 og 3 tager udgangspunkt i de tre bærende elementer fra Grundlag for Lederskab og Følgeskab:

Du stiller medarbejderen nogle refleksionsspørgsmål om emnet, og kan bruge et postkort om det valgte emne som forberedelse og/eller understøttende materiale i samtalen. Det er simple øvelser, der alle egner sig til walk and talk. Postkort kan printes fra Uglen eller hentes hos HR på rådhuset, etage 7.

Model 4 er bygget op omkring samtalekort, der tager udgangspunkt i seks forskellige emner, der alle er vigtige faktorer for trivsel og arbejdsglæde. Der lægges her vægt på at både medarbejder og leder skal bidrage for at lykkes. Samtalekort kan printes fra Uglen eller hentes hos HR på rådhuset, etage 7.

Model 5 fokuserer på medarbejderens kompetencer, medarbejderens passion og organisationens behov. Teorien bag denne model fortæller, at vi opnår den største arbejdsglæde, hvis medarbejderens opgaver matcher både medarbejderens kompetencer og passion og organisationens behov.

Model 6 er bygget op omkring et dialogkort, hvor spørgsmålene har fokus på fastsættelse af mål og konkrete tiltag, der kan bidrage til at medarbejderen når de fastsatte mål. Der er også fokus på opfølgning og dokumentation af målene.

Model 1: Opgaveløsning i fire perspektiver

Øvelsen handler om de fire perspektiver, vi skal have med i vores opgaveløsning, og du skal tage udgangspunkt i det postkort, der handler om "Vores opgaveløsning i fire perspektiver"

Instruktion:

Tag udgangspunkt i postkortet, og bed medarbejderen forholde sig til følgende spørgsmål:

  • Hvad betyder budskabet i hvert af felterne for dig?
  • Hvor har du dine styrker, og hvor har du dine udfordringer?
  • Hvilke felter arbejder du mest i?
  • Hvilke felter kunne komme mere i spil i din opgaveløsning – og hvordan?

Postkort kan eventuelt uddeles til medarbejderen forud for samtalen i forbindelse med invitationen.

Postkort kan printes her eller hentes hos Center for Ledelse og Strategi, rådhuset, etage 7.

Link til postkort om de fire perspektiver

Model 2: Lederskab & Følgeskab

Øvelsen handler om lederskab og følgeskab, og du tager udgangspunkt i postkortet med samme overskrift.

Formålet med øvelsen er at få sat gang i nogle refleksioner over pointerne om lederskab og følgeskab fra Grundlag for Lederskab og Følgeskab. Både for leder og medarbejder.

Instruktion:

Tag udgangspunkt i postkortet, og bed medarbejderen forholde sig til følgende spørgsmål:

  • Hvad er et godt lederskab og følgeskab for dig?
  • Hvad kan du gøre for at fremme en kultur baseret på Lederskab og Følgeskab?
  • Hvad kan dine kollegaer gøre?
  • Hvad kan jeg som leder gøre?

Postkort kan eventuelt uddeles til medarbejderen forud for samtalen i forbindelse med invitationen.

Postkortet kan printes her eller hentes hos Center for Ledelse og Strategi, rådhuset, etage 7.

Link til postkort om Lederskab & Følgeskab

Model 3: Ledelse hele vejen rundt

Ledelse hele vejen rundt – dit personlige landkort.

Formålet med øvelsen er, at medarbejderen får kortlagt sit landskab af kollegaer, ledere, samarbejdspartnere og at I sammen bliver klogere på, hvordan dette landskab ser ud, og kan udvikles.

Øvelsen fungerer bedst med forberedelse før samtalen.

Instruktion:

Før samtalen beder du din medarbejder udfylde sit personlige landkort. Skabelonen til dette finder du her.

Medarbejderen medbringer det udfyldte landkort, og I har en snak ud fra det.

Hav evt. postkort med ”Ledelse hele vejen rundt” liggende synligt fremme under samtalen.

Som instruks til medarbejderen kan du skrive følgende:

  • Hvem har du relationer til i forbindelse med at lede opad, nedad, udad og indad?
  • Udfyld figuren med dem og det, du har rundt om dig i dit arbejdsliv. Du kan eventuelt skifte ordet ledelse ud med samarbejde.
  • Vi tager en fælles refleksion over, hvordan dit landkort over relationer ser ud, og hvor du oplever at have dine styrker og svagheder i arbejdet med disse.

Postkort kan printes her eller hentes hos Center for Ledelse og Strategi, rådhuset, etage 7.

Link til postkort om Ledelse hele vejen rundt

Model 4: MUS/LUS med samtalekort om trivsel, motivation og arbejdsglæde

Modellen for denne MUS/LUS er bygget op omkring samtalekort, der tager udgangspunkt i seks forskellige emner, der alle er vigtige faktorer for trivsel og arbejdsglæde. Der lægges her vægt på at både medarbejder og leder skal bidrage for at lykkes. Denne øvelse kan hjælpe med at komme tættere på medarbejderens styrker og svagheder indenfor de valgte emner.

Instruktion:

Til denne form for MUS-samtale skal du bruge et antal samtalekort, som du kan tage med til samtalen, som kan foregå udendørs eller indendørs.

Hvert samtalekort anslår et tema indenfor trivsel og arbejdsglæde. 

De seks temaer på samtalekortene er:

  1. Planlægning og gennemførelse
  2. Motivation og trivsel
  3. Kommunikation og feedback
  4. Samarbejde og relationer
  5. Strategi og mål
  6. Faglighed

Samtaleformen lægger op til, at I sætter tid af til opfølgning efter samtalen.

Før samtalen kan du vise din medarbejder de seks temaer, og I kan sammen vælge hvilke temaer, der er vigtigst for jer. Typisk vil fire temaer være passende til en samtale på 2 timer.

Under samtalen

Vis de valgte kort til medarbejderen, og lad hende/ham vælge det kort I skal starte med.

Når I har været godt rundt om temaet, finder I et sted at sidde så medarbejderen kan udfylde spørgsmålene på bagsiden. I kan også drøfte alle fire kort, og herefter sætte jer og udfylde alle fire bagsider.

Aftal hvordan og hvornår I følger op på det, der kommer frem under samtalen.

Efter samtalen

Sæt et møde i kalenderen, så du er sikker på, at der bliver fulgt op.

Du kan printe postkortene her - sørg for at printe to-sidet. Du kan også hente postkortene hos Center for Ledelse og Strategi, rådhuset, etage 7.

Samtalekort - Strategi og Mål

Samtalekort - Samarbejde og Relationer

Samtalekort - Faglighed

Samtalekort - Motivation og Trivsel

Samtalekort - Kommunikation og Feedback

Samtalekort - Planlægning og Gennemførelse

Model 5: Behov, kompetencer og passion - det bedste match

Denne samtaleform fokuserer på medarbejderens kompetencer, medarbejderens passion og organisationens behov. Teorien bag denne model fortæller, at vi opnår den største arbejdsglæde, hvis medarbejderens opgaver matcher både medarbejderens kompetencer og passion og organisationens behov. Med denne øvelse kan du udfordre din medarbejder på, hvornår og hvordan dette match er tilstede i nuværende og fremtidig opgaveløsning. Der er fokus på opgaveløsningen, men i høj grad også medarbejderens egen motivation.

Instruktion:

Du skal bruge et visuelt materiale, der viser forskellige kombinationer mellem behov, kompetence og passion. Der er fire kombinationer i alt:

  1. Sweetspot (behov + kompetence + passion)
  2. Pligt (kompetence + behov)
  3. Hobby (passion + kompetence)
  4. Amatør/ufaglært (passion + behov)

Hver af kombinationerne fortæller noget om de typer af opgaver, medarbejderen kan have i større eller mindre omfang. Det er formålet med samtalen, at udfordre medarbejderen på, hvilke typer opgaver han/hun har, og hvordan I sammen kan få flest mulige ”sweetspots”.

Før samtalen:

Print plancherne, der illustrerer de forskellige kombinationer.

Under samtalen:

Start samtalen med at forklare medarbejderen om tankerne bag modellen, og begrund evt. hvorfor du har valgt denne MUS-model. Tal ud fra det visuelle  materiale, og forklar de forskellige kombinationer.

Fælles for alle kombinationerne er, at I skal overveje, hvilke prioriteringer, I vil foretage. I kan stille jer selv spørgsmålene ”hvad kan vi gøre anderledes?”, ”hvad kan vi gøre mere af?” og ”Er der noget vi skal stoppe med at gøre?”

Efter samtalen:

Aftal hvordan og hvornår I følger op på de ønskede mål for opgaveløsningen.

Planche 1 - Sweetspot

Planche 2 - Pligt

Planche 3 - Hobby

Planche 4 - Amatør

Model 6: MUS/LUS med dialogkort - med fokus på at fastsætte og opfylde mål

Samtalen tager udgangspunkt i et dialogkort. Dialogkortet er inspireret af en model som bruges i dialogen med skolerne om opfølgning på resultaterne i skolernes kvalitetsrapporter.

Instruktion:

Til denne samtale skal du bruge dialogkortet, som tager udgangspunkt i medarbejderens/lederens egne mål og ideer til, hvad der skal til for at nå i mål. Samtidig indeholder dialogkortet et fokus på, hvordan det kan dokumenteres, om målet er nået.

Brugen af dialogkortet kræver en del forberedelse fra medarbejderens/lederens side og er bedst egnet til dialog med medarbejdere og ledere, der har en høj grad af selvledelse i sit arbejde.

Før samtalen printer du dialogkortet og beder medarbejder/leder om at udfylde kortet forud for samtalen. De spørgsmål, der er styrende for samtalen, står alle sammen på dialogkortet.

Link til Dialogkortet

Guide til MUS - "Før, under og efter" - til leder

Her kan du læse en guide til, hvad du skal være opmærksom på, når du skal planlægge og afholde MUS/LUS. Guiden indeholder en beskrivelse af faserne før, under og efter samtalen, og herunder hvad der er dit ansvar som leder.

Guide til MUS

Senest opdateret 28. september 2018