Det er med feedback lidt, som det er med æbler. Hvis du gerne vil give et æble til en anden, så kaster du det jo ikke efter dem. Sådan er det også, når du skal give feedback. Dette er et af budskaberne fra Maj Bjerre, som har undervist nogle af vores kolleger i feedback.
Som en udløber af 3-i-1-målingens resultater besluttede HovedMED sidste år, at feedback og feedbackkultur skulle være et fælles fokus for hele Ishøj Kommune. Derfor er der i løbet af foråret blevet afholdt et kursus i feedback for formænd og næstformand i i alle kommunens LokalMED.
Læs også:
'HovedMED: Feedback-kultur skal på skoleskemaet'
'HovedMED: Vi skal sætte fokus på feedback'
Formålet med kurset er at klæde deltagerne på til at arbejde videre med feedback-kulturen hjemme på deres egne arbejdspladser, så de kan træne deres egne kolleger i at give og modtage feedback på en god måde.
Underviseren var Maj Bjerre, som har skrevet bogen ”Gaven i kritik”. På kurset blev der sat spot på, hvad forskellen er på kritik og feedback, og hvorfor det er så svært for os at tage imod den. Deltagerne blev også klædt på til, hvordan man kan blive bedre til at modtage kritik, og hvordan man giver en feedback, som er brugbar.
Som en sidste del af kurset var det deltagerne selv, der fik lejlighed til at arbejde med, hvordan de hjemme på deres egen arbejdsplads kan arbejde med at sikre en både brugbar og relevant feedback.
Maj Bjerre kom omkring emnerne feedback og kritik, og sammen med deltagerne blev det diskuteret, hvad der er forskellen, og hvorfor det kan være svært både at give og tage imod feedback. Det kan du blive klogere i videoen øverst på siden.
Kurset har været afholdt fire gange i alt, hvor formand og næstformand fra lokalMED har deltaget i par. Nu er det så op til deltagerne at tage viden med hjem og arbejde videre med feedbackkulturen.
Senest opdateret 27. oktober 2021