I foråret 2018 stod vi i Ishøj Kommune til at miste 54 millioner kroner om året i et forslag til en ny udligningsordning, der udjævner forskellene i det serviceniveau, som rige og fattige kommuner kan levere.
Sidste år endte det hele med, at regeringen droppede udligningsreformen, men forventningen er nu, at en ny regering vil kaste sig ud i nye forhandlinger om en udligningsreform til efteråret.
Det er baggrunden for, at Ishøj Kommune er vært ved en debat om netop udligning på Folkemødet på Bornholm lørdag den 15. juni 2019 kl. 12.15-13 i KL’s telt. Her deltager borgmester Ole Bjørstorp, kommunaldirektør Kåre Svarre Jakobsen og samfundsforsker Lise Lyck, der blandt andet har forsket i kommunal udligning.
Budskabet fra borgmesteren vil være en opfordring til dialog om formålet med udligningssystemet i stedet for den skyttegravskrig, som han mener præger debatten.
”Lad os nu sammen skabe et nyt udligningssystem, som alle kan forstå og har tillid til. Det dur ikke med en debat, som handler om øst mod vest, København mod Jylland eller land- mod bykommuner. Debatten bør handle om mennesker, uanset hvor de bor i landet. Vi skal tilbage til det, der var det oprindelige formål med udligningsordningen – at udligne de økonomiske forskelle mellem rige og fattige kommuner i hele landet,” siger borgmester Ole Bjørstorp.
Borgmesteren mener, at udligningssystemet er blevet alt for uigennemskueligt. Et budskab han også fremfører i en kronik, som Altinget.dk bragte den 13. juni:
Altinget.dk: ’Ishøj: Udligningssystemet er "fuldstændig uigennemskueligt"’
I dag er der i udligningssystemet fx hele 14 kriterier for, hvordan man beregner de sociale forskelle kommunerne imellem. Ishøj Kommune vil på Folkemødet lancere og lægge et forslag op til debat om at reducere de 14 kriterier til blot fem.
Udover vores egen debat om udligning, deltager borgmesteren i to folkemøde-debatter, hvor temaet er integration. Det ene er hos Fødevareforbundet NNF, og det andet hos Dansk Arbejdsgiverforening (DA).
Folkemødet på Bornholm varer fra 13.-16. juni, og vi har otte repræsentanter med fra kommunen.
Senest opdateret 27. oktober 2021