Hvad søger du?

Sommerhilsen fra direktionen

Vores tre direktører sender her en sommerhilsen, som ser tilbage på de seneste, meget forunderlige måneder

Kære alle,

Før vi går på sommerferie, vil vi gerne sende en hilsen til alle, for at ønske god sommer og samtidig samle lidt op på den forunderlige tid, vi alle har oplevet sammen – og hver for sig.

EM i fodbold blev desværre aflyst, og i stedet kan vi nu sige, at første halvleg af coronakrisen er færdigspillet.

Men hvad lærte vi?

Var der noget, vi kunne have gjort anderledes, hvor lykkedes vi godt, og hvilke nye indsigter har vi fået undervejs?

Disse spørgsmål, og sikkert mange flere, skal vi forsøge at finde svar på i pausen.

Vi ved ikke, om der kommer en ”anden bølge” af covid-19, og i givet fald hvilke konsekvenser det vil føre med sig.

Men vi kan gøre status lige nu og se, hvad vi har taget med os fra første halvleg.

Nye måder at arbejde på

Hjemmearbejdsdage er for mange ikke et nyt begreb.

Men at skulle omdanne stuen eller køkkenet til sin arbejdsplads i flere måneder var nok nyt for de fleste!

Dem, der blev sendt hjem med computeren under armen, fik meget hurtigt nogle helt nye erfaringer med hjemmearbejde.

Den markant øgede brug af videomøder på fx Skype eller Teams har betydet, at vores erfaringer på den digitale front fik et gevaldigt boost.

Vi har fået en benhård ”learning by doing”-oplæring i, hvordan vi kan holde møder online. Både med vores egne ledere og kollegaer, og ikke mindst med eksterne samarbejdspartnere.

Vi skal høste alle erfaringerne og se på muligheder såvel som begrænsninger, så vi også fremover kan tilrettelægge arbejdet fleksibelt uden at tabe effektivitet og momentum og gå ud over samarbejdet med kollegaer.

Hjemmearbejde skal gerne være en win-win – for både den enkelte medarbejder og arbejdspladsen.

Medarbejderen skal have muligheden for fleksibilitet og fordybelse samtidig med at det bidrager til en endnu bedre opgaveløsning.

Lavt sygefravær og fokus på hygiejne – også fremover

Det lavere sygefravær er en markant og positiv effekt af coronakrisen.

Vi kan konstatere, at sygefraværet har været faldende over de måneder, hvor krisen var på sit højeste.

Sygefraværet for hele kommunen ligger 1,5-2% under gennemsnittet sammenlignet med sygefraværet i en periode før coronakrisen, og på nogle områder er sygefraværet mere end halveret i perioden marts - juni.

En del af forklaringen kan måske findes i udbredelsen af hjemmearbejde, hvor man ikke på samme måde har meldt sig syg, hvis man kunne klare arbejdet hjemmefra, selvom man var sløj.

Et andet forhold, der bidrager til nedbringelse af sygefraværet er, at der både på vores arbejdspladser, og alle andre steder i samfundet, er blevet skruet op for hygiejnen.

Vi kan have et håb om, at hvis vi fortsætter med at holde fokus på høj hygiejne og god rengøring på vores arbejdspladser, så vil det også fremover bidrage til at holde sygefraværet nede.

Det er både til gavn for vores arbejdsmiljø og kommunens borgere.

Hurtig handling kræver tillid

Corona var for alle en ukendt størrelse, og vi havde ikke en sikker opskrift på, hvordan vi skulle gribe det an.

Men det kom os helt sikkert til gode, at vi er en relativt lille kommune, hvor vi ikke har så mange ledelseslag, og der derfor er kort fra tanke til handling.

Hurtig omstilling og omprioritering var nemlig nødvendigt, for at vi kunne fortsætte med at udføre vores kerneopgaver.

Der skulle handles og træffes beslutninger hurtigt, og nogle følte måske, at de blev ”koblet lidt af”, hvilket er helt naturligt i en ekstraordinær situation som den, vi netop har været igennem

Når først krisen ruller, er der ikke tid til så mange involverende processer, og i Ishøj etablerede vi også en krisestab for at sikre, at der kunne handles hurtigt og effektivt.

Det har krævet en del af både ledere og medarbejdere, og der er blevet udvist en stor grad af tillid og følgeskab, der har hjulpet os alle godt igennem krisen.

Tak for det!

Hvad har vi lært af coronakrisen?

Vi vil sikre, at vi holder fast i de nye og bæredygtige løsninger, der er blevet skabt på baggrund af coronakrisen.

Det er en ægte innovationsproces, der har fundet sted mange steder, hvor mange blev tvunget til at ’opfinde’ nye løsninger og rutiner i arbejdet – og noget af det er måske kommet for at blive.

Vi skal have indsamlet de gode historier og erfaringer og sammen blive klogere på, hvad der virker, og hvad vi har lært.

Derfor er det blevet aftalt i HovedMED, at vi vil involvere MED-systemet i en kommende erfaringsopsamling.

Helt præcis, hvordan vi vil sikre en involverende proces omkring dette, kan vi fortælle mere om efter sommerferien.

New normal?

Vi har været igennem en tid, hvor alt har været vendt på hovedet.

Nu vender vi mere eller mindre tilbage til ’normal drift’, men mange ting er stadig anderledes.

Både i vores måde at organisere arbejdet på, og i den måde vi omgås hinanden på arbejdspladserne.

Så længe smitten med coronavirus er tilstede, skal vi fortsat huske de adfærdsregler, der er med til at minimere smitterisikoen.

Det skal vi hjælpe hinanden med.

Men vi skal også hjælpe hinanden med at være nysgerrige og åbne.

Det er nu – inden vi falder tilbage i de gamle vaner – at vi kan lære noget og forandre noget og dermed skabe en endnu bedre arbejdsplads.

Til sidst skal der lyde en stor tak til hver og en af jer for den indsats, I har leveret i denne helt ekstraordinære situation.

Selvom EM blev aflyst, og vi måske kun har spillet første halvleg, kan vi stadig sige ”tak for kampen”!

Pas godt på jer selv og hinanden!

Rigtig god sommer!

Kåre, Lisbet og Marie Louise

Senest opdateret 11. september 2020

1156

af dine kolleger er allerede tilmeldt vores interne nyhedsbrev

Tilmeld dig Ishøj indefra nu