Hvad søger du?

Nye tider for din Citrix-kode

Fra 1. oktober kan du ikke længere ringe til IT, når du har glemt din Citrix-kode

Ændringen skyldes nye landsdækkende retningslinjer for brugeradministration og gælder også, hvis du bruger en af de nyere computere, som har eget login til kommunens netværk. 

Allerede nu har du tre alternativer til at ringe, hvis du har glemt din Citrix-kode og derfor ikke kan logge på Citrix:

  1. I dag kan du benytte NemID til at nulstille din Citrix-kode for igen at kunne logge på Citrix. Den mulighed kan du fortsat benytte både internt, hjemmefra eller ude i byen.
    Se guiden til, hvordan du gør.
  2. IT tilbyder derudover en ny løsning, hvor du kan benytte en mobiltelefon, som dog skal være registreret med dit brugerid på forhånd. Denne løsning kan kun benyttes på kommunens interne netværk og foregår via en portal.

    Her angiver du dit brugerid og modtager derefter en sms med en kode, der giver adgang til systemet, så du kan lave en ny kode og blive låst op. Systemet kan også bruges med private mobiltelefoner.
    Se guiden til, hvordan du bruger den nye løsning.

    Husk at registrere mobiltelefonens nummer som beskrevet i vejledningen. 
  3. Alternativt kan du henvende dig personligt i IT medbringende legitimation med billede og cpr.nr. til  identifikation.

Årsagen til, at du ikke kan komme ind i it-systemerne kan også være driftsforstyrrelser. Dem kan du holde dig opdateret på ved at tilmelde dig IT’s sms-service via boksen ’Tilmelding til SMS-driftsinformation’ på forsiden af Uglen

Hvorfor nye retningslinjer for brugeradministration?

IT har været nødt til at ændre procedurerne for brugeradministration, fordi der er kommet nye retningslinjer fra datatilsynet og GDPR (EU Persondataforordningen).

De nye regler betyder, at IT er forpligtet til at være sikker på, at de brugere, de administrerer, også er dem,  de udgiver sig for. Som det er i dag, har IT omkring 1300 brugere registreret i systemet, og mange af disse kender de ikke.

Enhver kan ringe til IT og blive hjulpet til at få adgang til systemet, men det betyder, at der ikke er garanti for, hvem der bliver betjent. Det er årsagen til, at det fra 1. oktober 2017 ikke længere er muligt at bruge denne løsning. 

Sådan laver du et sikkert kodeord

Regler for kodeord i Ishøj Kommune:

Et kodeord skal:

  • være mindst otte karakterer langt
  • bestå af både bogstaver og tal
  • indeholde mindst et stort bogstav.

Et kodord må ikke:

  • indeholde æ, ø eller å
  • indeholde ens navn, initialer eller brugerid
  • indeholde mere end to fortløbende tal/bogstaver
  • være brugt før.

Senest opdateret 27. oktober 2021

1156

af dine kolleger er allerede tilmeldt vores interne nyhedsbrev

Tilmeld dig Ishøj indefra nu