Flere medarbejdere vil sikkert nikke genkendende til dette: Det er til tider omstændeligt for et center at udveksle oplysninger om borgere med et af kommunens andre centre. Det skyldes reglerne i persondataloven.
Nu har Ishøj Kommune sammen med Vallensbæk og Varde Kommuner ansøgt Social- og Indenrigsministeriet om at lave et frikommuneforsøg og dermed få mulighed for at afprøve en ny måde at varetage den kommunale opgave på.
”Fordi det er så besværligt at udveksle oplysninger på tværs af centre, risikerer borgeren i dag at skulle fortælle sin historie og blive stillet samme spørgsmål flere gange. For at borgeren slipper for dette, vil vi under overskriften ’1 Borger – 1 Plan’ afprøve en helhedsorienteret metode, hvor der udarbejdes én sammenhængende plan for borgeren på tværs af beskæftigelses-, social-, familie- og sundhedsområdet,” siger Ole Bjørstorp.
”Vi har borgere, som har sager i kommunens forskellige centre, men hvor kommunens centre ikke må udveksle oplysninger med hinanden. Hvis man er ledig, har angst og ens søn har ADHD, så har man sager i både jobcentret, socialcentret og familiecentret, men grundet lovgivningen kan de ikke udveksle oplysninger med hinanden. Med ”1 Borger – 1 Plan” vil jobcentret kende borgerens konkrete livssituation, og det vil være muligt at tilrettelægge et samlet forløb for borgeren uden overlappende tilbud og dobbeltydelser.”
Hvis de tre kommuner får lov at lave et frikommuneforsøg, er håbet, at det bliver nemmere at være borger.
”Vi håber, at borgeren med ’1 Borger – 1 Plan’ vil opleve, at sagsbehandlingen bliver mere meningsfuld og helhedsorienteret, så borgeren får præsenteret de tilbud, som giver mest mening. Det skulle gerne medføre en forhøjet livskvalitet hos borgerne, og for kommunens vedkommende vil vi kunne levere en mere effektiv service, fordi vi undgår overlappende administration og dobbeltindsatser,” siger Ole Bjørstorp.
Det forventes, at ministeriet giver svar på ansøgningen i slutningen af august eller starten af september.
Senest opdateret 4. september 2018