Luften i centrum af Ishøj skal være renere.
Derfor har et enigt byråd i Ishøj besluttet at forbyde al kørsel med dieseldrevne biler i centrum af vores kommune.
Forbuddet træder i kraft den 1. april og gælder i en radius af 1 km fra rådhuset.
”Tanken er, at vi gerne vil gøre noget for miljøet og blive mere miljørigtige, end vi hidtil har været. Så vi skal se at komme væk fra de dieselbiler. Og så må turen komme til de benzindrevne biler bagefter,” siger borgmester Ole Bjørstorp.
Borgmesteren håber, at det nye, miljøvenlige tiltag hurtigt vil finde opbakning hos kommunens borgere, som ifølge eksperterne hurtigt vil kunne mærke en markant forbedring af luftkvaliteten i Ishøj.
”Jeg tror, at flere og flere mennesker vil se, at det er det rigtige at gøre,” siger Ole Bjørstorp, der slår fast, at borgerne også skal være med til at håndhæve det nye diesel-forbud.
”Mit håb er, at mange borgere vil stå sammen og blive enige om, at det er en smaddergod idé. Og så kan man håndhæve forbuddet på den måde. Jo flere, der står sammen om denne sag, desto bedre resultater,” siger borgmesteren.
Kommunen har i de seneste år selv gået foran i kampen for et bedre miljø ved at skifte en del af sine dieselbiler ud med miljøvenlige el-biler.
Den udskiftning vil tage yderligere fart i de kommende år, fastslår værkstedsleder Jesper Qwist fra Center for Park, Vej og Miljø, som har ansvaret for kommunens biler.
”Dieselbiler udleder en masse partikler – det kan man næsten lugte, hvis man kører bag sådan en bil. Og partiklerne trænger ned i lungerne og gør folk syge. Så det er en rigtig god idé at skifte dieselbilerne ud med eldrevne biler. Det er jo vores fremtid, som det handler om,” siger Jesper Qwist, der er begejstret for de elbiler, som kommunens hidtil har købt.
”Jeg synes, at de er rigtig gode. De har samme trækkeevne som dieselbilerne og har ikke olie, som skal tjekkes efter. De skal bare sættes til strøm, så kører de. Så det er ren win-win,” siger Jesper Qwist.
I vores kommune bliver diesel-fartøjer blandt andet brugt til at salte og rydde vejene for sne om vinteren.
Men det kan snart også være slut med disse partikel-udledende vogne, for vi har planer om at gøre saltningen mere miljøvenlig også.
”Vi er i kontakt med nogle lokale landmænd, som allerede kører salt og snerydning for os. En af landmændene har nogle heste med en vogn, som vi har lavet om til en salt-vogn. Så vi vil prøve at gøre saltningen lidt mere miljøvenlig på den måde,” siger Jesper Qwist, der er overbevist om, at hestene vil være lige så effektive som de store traktorer og lastbiler.
”Det tager nogenlunde samme tid. Heste kan løbe 50 km/t, og lastbiler må ikke køre hurtigere, så det er faktisk det samme. Der bliver nok lidt oprydning efter hestene, men det er jo bare ren gødning.”
Diesel-forbuddet vil gælde i det område, som er markeret på kortet forneden.
Bemærk: Denne nyhed er en aprilsnar.
Senest opdateret 3. april 2019