Naturcentret havde et stort ønske om, at layoutet skulle afspejle deres daglige virke - i form af billeder, farver og grafiske elementer. Derudover ønskede de også flere muligheder i forhold til bl.a. oprettelse af bokse og videoer på de forskellige sider - og at få fremhævet naturcentrets ture og arrangementer til borgerne i Ishøj og omegn.
“Umiddelbart kunne vores idéer ikke lade sig gøre med de skabeloner, der allerede lå i hjemmesidesystemet. Vi har rigtig mange forskellige typer informationer, som vi gerne vil formidle via vores hjemmeside. Vi har tilbud, som skoler og institutioner kan booke, offentlige arrangementer, en grejbank, flere forskellige baser og videooptagelser, som vi gerne vil vise og fortælle om”, forklarer naturvejleder Mette Millner Raun, der er naturcentrets webredaktør.
“Vi havde et godt indledende møde med Mette, som fortalte om naturcentrets ønsker og behov. Og sammen fik vi pejlet os ind på hvordan, vi kunne løse udfordringerne. Der er arbejdet hårdt på give hjemmesiden et grafisk løft og ny funktionalitet, der giver mulighed for at lægge flere forskellige typer indhold på siderne - og nu er vi endelig kommet i mål. De nye muligheder på hjemmesiden kommer også kommunens mange andre hjemmesider til gavn fremadrettet”, udtaler digital udvikler, Thomas Mikkel Jensen, der står bag arbejdet med naturcentrets nye hjemmeside.
Fra hjemmesidens statistiksystem kan det ses, at 40% af de besøgende på kommunens hjemmesider kommer fra mobile enheder. Derfor er det vigtigt, at der indtænkes en meget bred tilgængelighed ind i løsningerne fra start af, så alle har de samme muligheder for at få den information, de søger - uanset om de er blinde/svagtseende, benytter en mobiltelefon, tablet eller en PC.
Indholdet på naturcentrets hjemmeside tilpasser sig automastisk og tager sig anderledes ud, når hjemmesiden ses på fx en mobiltelefon i forhold til en PC. Når hjemmesiden ses på en PC, er der er mere plads på skærmen, end der vil være på en mobiltelefon. Derfor vil fx de tre kolonner med offentlige ture på forsiden af hjemmesiden, når den ses på en PC, kun fylde én kolonne, når de ses på en mobiltelefon.
Ligeledes benyttes fingrene på en mobiltelefon, hvorimod man benytter en mus/pegefelt på en PC. Denne forskel mellem brugen af en mobil og en PC, indgår også i løsningen, i det man kan skifte mellem de forskellige offentlige ture ved at 'swipe' med fingeren på en mobiltelefon.
“Udbyttet er blevet super godt! Vi har fået en hjemmeside som favner alle vores ønsker, med spræl, personlighed og muligheder for at vi kan tilføje bokse og andre elementer, som det passer os”, slutter Mette Millner Raun af.
Du kan se naturcentrets hjemmeside på ishojnaturcenter.dk - og du og din familie er naturligvis velkommen til selv at deltage på de mange gratis ture og lærerige arrangementer, der løber henover året.
Udover arbejdet med hjemmesiden, har Kommunikation bl.a. hjulpet med fotos og videoindslag af naturcentrets aktiviteter, samt plakater og brochurer.
Her kan du se TV-Ishøjs indslag om naturcentrets offentlige ture og arrangementer for denne sæson:
Du kan også hente en oversigt med alle turene i 2016 - lige til at printe ud og hænge op på køleskabet
Ønsker du mere information eller har brug for hjælp til jeres hjemmeside, kan du kontakte
Senest opdateret 5. januar 2018