Hvad søger du?

Ny guide til gode samtaler i vanskelige situationer 

Ny guide til gode samtaler mellem leder og medarbejder.

En samtale mellem leder og medarbejder om kritiske forhold kan være en svær størrelse. Nu får du en guide til gode samtaler

Nyt fra HovedMED: Det nye i guiden er, at der ikke længere er noget, der hedder en mundtlig advarsel. Nu kan du udelukkende få skriftlige advarsler. Tidligere fik man først en mundtlig advarsel og bagefter en skriftlig advarsel. 

Se guiden

”Hensigten med ændringen er ikke at lægge en hårdere kurs. Der skal ikke gives flere skriftlige advarsler, fordi vi afskaffer den mundtlige. Vi gør det for at gøre proceduren mere stringent og overskuelig for både medarbejdere og ledere,” fortæller chef for Center for Ledelse og Strategi, Søren Henriksen.  

I det hele taget skal guiden være med til at gøre det mere klart, hvad processen er ved en tjenstlig samtale. Noget som personalerepræsentanterne i Personalepolitisk Udvalg (PPU), et underudvalg til HovedMED, og lederne har efterlyst, og som er baggrunden for, at guiden blev lavet. 

Samtidig skal guiden være et værktøj til at få gennemført samtaler om kritiske forhold på en god måde. 

Gode samtaler giver et godt arbejdsmiljø

Guiden gælder primært de samtaler, som handler om overtrædelse af spilleregler på arbejdspladsen eller uenigheder om, hvordan opgaver skal løses. Som leder kan du dog også bruge guiden som inspiration til samtaler om højt fravær sammen med den personalepolitiske retningslinje om sygefravær. 

Selvom samtaler i vanskelige situationer kan være ubehagelige for begge parter, så tjener de et godt formål.

”Samtalerne skal hjælpe medarbejderne til at præstere bedre, og hvis samtalen gennemføres på en god måde, kan den være med til at styrke forholdet mellem medarbejder og leder. Et forhold som er afgørende for samarbejdet og arbejdsmiljøet på en arbejdsplads,” siger Søren Henriksen. 

Du finder guiden ’Procedure og guideline – den gode samtale i vanskelige situationer’ under Center for Ledelse og Strategi på Uglen.

Om HovedMED

HovedMED er øverste udvalg i MED-strukturen og øverste ansvarlig for arbejdet med medindflydelse og medbestemmelse i hele Ishøj Kommune. Herunder også arbejdet med sikkerhed, sundhed og arbejdsmiljø. I HovedMED sidder både medarbejder– og ledelsesrepræsentanter. 

MED står for medindflydelse og medbestemmelse. Ishøj Kommunes MED-struktur skal skabe grundlag for et godt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere i kommunen og sikre, at alle medarbejdere har ret til medindflydelse og medbestemmelse.
 

Senest opdateret 27. oktober 2021

1156

af dine kolleger er allerede tilmeldt vores interne nyhedsbrev

Tilmeld dig Ishøj indefra nu