I 2017 besluttede koncernledelsen at tilpasse den centrale barselspulje, således at puljen fra og med 2018 udgør 0,75% af lønsummerne i Ishøj Kommune.
Formålet er væsentligst at sikre, at fravær i forbindelse med barsel kompenseres af den centrale barselspulje allerede 8 uger før forventet fødsel, dvs. fra det tidspunkt hvor den barslende i praksis går på barsel indenfor det kommunale område.
Ordningen er en klar forbedring af den gamle ordning, hvor driftssteder med barslende medarbejdere kun modtog midler fra den centrale barselspulje, fra det tidspunkt den barslende var dagpengeberettiget - dvs. fra 4 uger før forventet fødsel.
Ordningen, der skal ses som en kollektiv "forsikringsordning", hviler i sig selv. Den tilvejebragte finansiering fra lønsummerne modsvarer derfor i forholdet 1:1 den forventede udgift til kompensation fra puljen.
Finansieringen af ordningen tilvejebringes ved en årlig reduktion af lønsummerne med, hvad der svarer til de førnævnte 0,75%, eller for 2019 i alt 6,2 mio.kr. Center for Borger, Økonomi og IT har den 31. januar 2019 hentet finansieringen af ordningen med en negativ tillægsbevilling på alle de omfattede lønkonti. Budgetrapporter eller opfølgningsrapporter vil derfor nu afspejle ordningen med et korrigeret budget, som følge heraf.
Spørgsmål til ordningen kan rettes til Lønteamet på lokaltlf. 7300 eller pr. mail på 7300@ishoj.dk.
Senest opdateret 1. februar 2019