I 2017 besluttede koncernledelsen at tilpasse den centrale barselspulje, således at puljen fra 2018 vil udgøre ca. 0,75% af lønsummerne i Ishøj Kommune.
Formålet er væsentligst at sikre, at fravær i forbindelse med barsel kompenseres af den centrale barselspulje, allerede 8 uger før forventet fødsel, dvs. fra det tidspunkt hvor den barslende i praksis går på barsel indenfor det kommunale område. Hidtil har driftssteder med barslende medarbejdere alene modtaget midler fra den centrale barselspulje, fra det tidspunkt den barslende var dagpengeberettiget - dvs. fra 4 uger før forventet fødsel. Fremover kompenseres det enkelte driftssted derfor med 80% af lønudgiften i de første 4 af de 8 uger. Og i de næstfølgende 4 uger kompenseres med 80% af forskellen mellem barselsdagpengene - som også tilgår driftsstedet - dvs. samlet set med godt 90% af den barslende medarbejders lønudgift.
Ordningen, der skal ses som en kollektiv "forsikringsordning", hviler i sig selv. Den tilvejebragte finansiering fra lønsummerne modsvarer derfor i forholdet 1:1 den forventede udgift til kompensation fra puljen.
Finansieringen af ordningen gennemføres i praksis ved at reducere lønsummerne med, hvad der svarer til de førnævnte 0,75%, eller i alt 6,1 mio.kr. Stabscenter Økonomi har den 30. januar 2018 hentet finansieringen af ordningen med en negativ tillægsbevilling på alle de omfattede lønkonti. Budgetrapporter eller opfølgningsrapporter vil derfor nu afspejle ordningen med et korrigeret budget, som følge heraf.
Spørgsmål til ordningen kan rettes til Lønteamet på lokaltlf. 7300 eller pr. mail på 7300@ishoj.dk.
M.v.h.
Henrik Malmqvist, Lønteamet
Senest opdateret 5. februar 2018